Овочів в Україні має бути більше

 

Українським фермерам потрібно освоювати нові продукти – таким був один з лейтмотивів IV Міжнародної конференції «Комерційне плодоовочівництво в Україні 2013». Українські та закордонні фахівці сходяться на думці про доцільність вирощування на українській землі нових овочевих культур, котрі нині не поширені – це збільшить різноманіття овочів як для фермерів, так і для споживачів. До того ж в Україні сприятливі ґрунти для вирощування великого спектру нових рослин та є чимало присадибних ділянок та невеликих фермерських господарств, які шукають нові ніші. До того ж, нові продукти принесуть із собою нові можливості для переробної галузі. Йдеться про ряд овочів, котрі в Україні практично не вирощують, натомість у Європі продукти мають високу популярність – це деякі види капустяних (до прикладу, рукола та броколі), різновидності спаржі тощо. Фахівці зазначають, що розширення асортименту збільшить фермерам також і можливості для органічного виробництва, а відтак дасть змогу вийти на новий рівень.

Самі ж фермери кажуть, що готові розвиватися у напрямі нових культур, однак на разі тільки у сегменті «додаткової продукції», основну частку залишивши все-таки на традиційні для українців овочі – так званий «борщовий набір». Експерти одобрюють таку практику, зазначаючи, що в Україні асортимент овочів все ще суттєво малий. До прикладу, за даними держдепартаменту США, за всю історію людство окультурило 10 тис. видів вищих рослин, з них 1500 використовують як овочеві. Українцям відомі лише близько 150 видів, а основу промислового виробництва складають лише 20. Всі інші – у кращому випадку вирощують лише на присадибних ділянках «для себе».

Окрім позитивних моментів, слід відзначити і проблемні аспекти активних інвестицій у нові продукти, котрі в першу потрібно вирішувати саме фермерам. Одним з найсуттєвіших з них є необізнаність споживача з продуктом – кінцевий споживач просто не знає, як можна використовувати ці продукти, що можна з них готувати та які у них корисні властивості. Ця проблема, звичайно ж, вирішувана – за допомогою реклами та правильного маркетингу, однак виникає інша – відсутність активного досвіду просування продукту. Українці звикли до певного «меню» і часто до нових продуктів ставляться скептично. Однак і це можна вирішити, проаналізувавши дієвість реклами різних продуктів та вибрати найкращі і найдієвіші. Гарним прикладом є морепродукти – якщо ще недавно у нас асортимент такої продукції був обмежений кількома видами риби, то тепер серед українців популярними є і креветки, і мідії, і широкий асортимент водоростей та багато інших морепродуктів. До речі, у сегменті овочевої продукції також достатньо помітний результат: про такий продукт як рукола ще кілька років тому у нас практично нічого не було відомо, тепер ж цей овоч починають використовувати у кулінарії не тільки професіонали, а й господині вдома.

Ще одним питанням для тих, хто хоче вийти на ринок нової продукції і бачить в ньому перспективу є насіннєвий матеріал. Фермерам потрібно шукати, у прямому значенні, якісне насіння, зважаючи на те, що продукт для українського ринку новий. Тут фахівці радять звертатися до закордонних постачальників або ж налагоджувати співпрацю з вітчизняними дрібними господарствами, котрі мають досвід вирощування нових продуктів малими обсягами.

У будь-якому разі необхідно спонукати споживачів вживати більше овочевої продукції – і у кількості, і в асортименті, бо на разі порівняно з європейськими країнами, рівень споживання в Україні значно нижчий за обома показниками. Винятком є тільки картопля. Учасники конференції запевнили, що ринок плодоовочів в Україні надалі буде зростати, але, щоб це зростання було вигідним в першу чергу для виробників потрібно зберігати прогнозованість, удосконалювати технологій та створювати контрольований ланцюжок постачання від фермерського поля до столу кінцевого споживача.

GoodWeb SEO продвижение сайтов