Хто хоче мати більше – повинен знати більше

 

Навчальна програма для підприємців сільського господарства

З позиції бізнесу сільське господарство в Україні є видом діяльності, у якому задіяний цілий комплекс стереотипів, котрі заважають перенести сільськогосподарську діяльність із площини звичайної роботи на селі, яка приносить певний прибуток у площину бізнесу, котрий вимагає спеціального ставлення, знань, досвіду, вміння приймати рішення тощо і в результаті приносить високий постійний прибуток. Подолати ці стереотипи важко, адже їх коріння часом сягає кількох поколінь. Всі рішення, система роботи, фінансові операції, організація збуту та багато інших аспектів часто вирішуються за принципом «я все життя займаюся цією справою, завжди так робив, то чому тепер маю робити по-іншому» або ж «мої батьки і діди робили саме так і я теж буду так робити». Однак, як би це не звучало банально, змінюються часи і вимагають змін від усіх.

Відомий американський фахівець з питань керівництва Стівен Кові сказав, що людина, яка продовжує робити те, що робила раніше – отримує те, що й отримувала раніше. Нині це особливо актуально для фермерів, котрі дуже хочуть змін у своїй галузі загалом і у свої роботі зокрема, однак не змінюють свій підхід до справи. Допомагають їм це зробити проект «Надання послуг з управління двома ланцюгами додаткової вартості сільськогосподарської продукції в Україні» («Агро-Львів») та Львівський інститут менеджменту (ЛІМ). Перший організував для фермерів навчальну програму «Магістр бізнес адміністрування» (МВА),  другий – провів цю програму.

МВА – це програма, котра навчає керівників грамотно управляти господарством. Як розповів директор трансферного центру новітніх бізнес-технологій ЛІМу Руслан Бельтюков, програма розділена на кілька модулів, присвячених стратегії розвитку господарства, маркетингу, управлінню фінансами, організаційному розвитку, навчанню персоналу та бізнес-плануванню.  «Ми побудували програму так, щоб в результаті фермер мав комплексне уявлення про найважливіші аспекти ведення бізнесу, – розповідає п. Бельтюков. Перше, з чим ми зіткнулися – це питання збуту. Більшість фермерів зосередилися на тому, що у них нема збуту продукції, натомість, щоб закцентувати увагу на вирішенні цього. Проблема у відсутності системи продажу – 99% підприємців  намагаються просто продавати, а не організовувати роботу так,  щоб продукцію у них купували. Перших два модулі МВА програми якраз стосувалися стратегії та маркетингу. Фермери не сприймають свій бізнес стратегічно, а бачать тільки «короткий горизонт», відповідно їм важко будувати бізнес у правильному його розумінні – з прогнозами, аналізом та планами на кілька років вперед. Стратегічне бачення допоможе розставити пріоритети для досягнення успіху, а маркетинг – сформувати ефективну систему продажу».

Ще одна важлива тема, яку повинні розуміти фермери, котрі хочуть мати повноцінний бізнес – це управління фінансами. Саме цьому був присвячений один з модулів навчальної програми. У його рамках фахівці ЛІМу навчають фермерів розрізняти капітальні та поточні витрати, мислити ширше і відкрити можливості отримання доходу від своїх інвестицій не тільки безпосередньо на своєму господарстві. Окрім цього, один з модулів присвячений навчанню працівників. Цей етап агропідприємці часто упускають, вважаючи витрати на нього зайвими та неактуальними. Однак часто він може бути ключовим для розвитку бізнесу, оскільки з одного боку забезпечить підприємця кваліфікованими кадрами, котрі розуміють вектор розвитку бізнесу, у якому задіяні, а з іншого – дає перевагу фермеру як роботодавцю, оскільки працівники отримують додаткову перевагу – нові знання і можливість самовдосконалення. Як зазначає Руслан Бельтюков, важливим аспектом у процесі навчання працівників є паралельний розвиток організаційної структури, щоб, по-перше, працівник мав змогу реалізувати свої знання, і по-друге, підприємство розвивалося відповідно до вимог часу та економіки.

Реалізовувати МВА програму для фермерів проект «Агро-Львів» та ЛІМ розпочали наприкінці минулого року. Фермери прослухали вже повний курс, однак в процесі проведення модулів до програми долучилося ще кілька учасників, відтак для них буде проведено три модулі, котрі вони не прослухали.

GoodWeb SEO продвижение сайтов